fbpx

Bror Gunnar Jansson & Crying Day Care Choir

Bror Gunnar Jansson & Crying Day Care Choir
Torsdag, 30 september
19.00 – 23.00, Slaktkyrkan
Biljetter ute nu, stående publik!

For those not able to attend, the show will be streamed worldwide via doors.live – tickets via https://doors.live/e/bror-gunnar-crying

Bror Gunnar Jansson – Bror Gunnar Janssons kommande album ”Faceless Evil, Nameless Fear” är hans tyngsta och hårdaste hittills. Men, paradoxalt nog, också det mest smäktande vackra. Likt en svit rör sig albumet från känslosamma stråkpartier till tunga riff, och ibland uppstår tillfällen då allt verkar vilja spricka sönder. Albumet handlar om bestialiska mord, sjukdom och konsekvenserna av korrupta polisers handlingar. Men också om stark och oförstörd kärlek. Bror Gunnar pendlar mellan allas vår verklighet och sitt eget mörka universum. Musiken, som är mindre blues än tidigare, andas post-grunge, stoner och post-blues på ett sätt som för tankarna till White Stripes, Kyuss och Jimi Hendrix.

2019 var året då Bror Gunnar Jansson slutligen slog igenom lite bredare även här hemma i Sverige efter flera år av framgångar utomlands. Han släppte albumet ”They Found My Body in a Bag”och medverkade i fyra SVT-produktioner (På Spåret, Babel, Kulturnyheterna och Augustifamiljen live). Han turnerade intensivt och gjorde över 90 konserter runt om i världen. 2020 släppte han en ny version av ”The Cotton-Eyed Joe”, singeln ”Breathe” samt gjorde under sommaren över 25 intima spelningar på vad han kallade för ”Den lilla trädgårdsturnén”. 

24 september släpps hans femte album ”Faceless Evil, Nameless Fear”.

Crying Day Care Choir – När Crying Day Care Choir, bestående av Sara, Jack och Bill Elz, tillbringade 6 veckor i ett hus uppe i bergen norr om Syrakusa på Sicilien föddes ”An Evening at the Choir’s” – trions tredje fullängdare sedan debuten 2014. Där det senaste, framgångsrika, albumet ”Wilting Rooting Blooming” (2018) var ett hopplock av låtar skrivna under tre års tid är ”An Evening at the Choir’s” en fokuserad historia där bandmedlemmarna skapat under en intensiv period och med ett uttalat mål att utmana sig själva att våga vara just sig själva.



”När vi startade Crying Day Care Choir så var vi så måna om att sätta ord på vårt sound att vi skapade oss en ny genre vi valde att kalla ”Flowerfolk”. Efter att ha hängt där under en tid har vi på senare tid varit friare i vårt musikskapande, gjort den musik vi velat att göra utan att känna oss begränsade i en genre eller ett epitet. Vi kände oss inte heller så låsta i tanken att ”vi ska kunna spela allt live själva, vi tre”, utan låtarna har fått den kostym de passar bäst i. Sedan blir det vi som får anpassa oss så att vi kan spela dom live. Vi håller alla tre på att lära oss nya instrument och att bli bekväma i nya roller. Sara ska bli trummis, Jack gitarrvirtuos och Bill ska spela klarinett.”

På ”An Evening at the Choir’s” får lyssnaren fortfarande allt det som den lärt sig förknippa med Crying Day Care Choir – direkt fästande melodier, trestämmig stämsång och intrikata, sparsmakade arrangemang – men bandet hittar också helt nya vägar under albumets tio spår. I ”Dance It Out” vecklar en avskalad arpeggioslinga långsamt ut sig, i ett drömskt ljudlandskap, mot en perfekt poprefräng och avslutande saxofonsolo. I ”Baggy Shirt” får vi en nutida piano- och blåshymn och i ”Absent Fathers” leker bandet med soulig pop.

Genom åren har mycket skrivits om det faktum att Crying Day Care Choir är en familj som skapar tillsammans (Jack och Sara är gifta och Bill och Jack är bröder) men det är framförallt den vänskap som finns mellan medlemmarna som strålar igenom på det kommande albumet.