fbpx

Gösta Berlings Saga – Samla Mammas Manna

Gösta Berlings Saga
Gösta Berlings Saga är ett progressivt rockband från den svenska huvudstaden, de spelar instrumental musik som ofta jämförs med band som King Crimson, Kebnekajse och Magma. Projektet grundades under namnet Pelikaan i Vällingby år 2000 av organisten David Lundberg och trumslagaren Alexander Skepp, den ursprungliga tanken var att skapa någonting i stil med herrarnas dåvarande musikaliska ledstjärna – den gamla orgel- och slagverksduon Hansson/Karlsson. Sex år senare hade sättningen kompletterats med ytterligare musiker och albumet Tid är ljud släppts, nu med bandet döpt efter Selma Lagerlöfs debutroman. Skivan gjorde snabbt avtryck bland fans av såväl progg som post-rock och allteftersom ryktet spred sig över internet började konserterbjudanden från hela Europa dimpa ner.

Debuten följdes upp av 2009 års Detta har hänt, vilken förärades en P3 Guld-nominering för bästa rock/metal. Det positiva mottagandet ledde till ytterligare spelningar, vilka i sin tur etablerade deras rykte som en scenkraft att räkna med. Inspirerade av framgångarna och musikaliskt stärkta av all konsertverksamhet slängde de sig handlöst in i en ny skivkomponering. Redan 2011 släpptes tredje skivan, Glue Works, och visade på en än större instrumental bredd med allt från valthorn och vibrafon till Minimoog och musikalisk såg. Därefter tog det ytterligare fem år innan nästa kapitel i sagan infann sig – 2016 års Sersophane, och sedan dess har de fortsatt på sin utstakade stig. Vad som gör bandet unikt i proggvärlden är att de lyckats nå en lyssnarskara långt utanför den, vilket visat sig i den bredd av publik de spelar inför – de har bokats av såväl Emmabodafestivalen som hårdrocks- och punkklubbar.

Spelningen på Slaktkyrkan är bandets första spelning i Stockholm sedan november 2016, och bandet kommer att bjuda på låtar från hela sin karriär.

Samla Mammas Manna
Samla Mammas Manna är en smått legendarisk proggorkester som gjort sig kända både för allsköns musikaliska innovationer av det äventyrligare slaget. Bandet bildades 1969 i Uppsalatrakten av Hasse Bruniusson, Lars Hollmer, Henrik Öberg och Lars Krantz. Året därpå ägde första spelningen rum, vilket i sin tur ledde till skivkontrakt och den självbetitlade debuten som släpptes våren 1971. Redan här hade bandet börjat karva ut sin egen nisch, ett experiment i tonkonst som kan liknas vid tidig progressiv rock. Trots att Samla Mammas Manna ansågs del av proggscenen gjorde de sig tidigt kända för sina avvikande musikaliska idéer, präglade av lekfull improvisation i samspelet mellan Bruniussons mångfacetterade trumstil och Hollmers säregna klaviaturspel; resultatet blir en ljudmatta med ett helsikes drag fyllt av raska tempoväxlingar, debil falsettsång samt orerat svammel. Sedan dess har gruppen hunnit splittrats för att sedermera återförenas en herrans massa gånger, samt släppt tio skivor under tre variationer av bandnamnet. Nu är det alltså dags att återigen bereda väg för galenskapen.